Dit zijn dé 5 criteria voor een succesvol facilitair bedrijf in de zorgsector
Bent u een leidinggevende in een facilitair bedrijf? Bekijk de organisatie dan eens van een afstand en bepaal of deze 5 belangrijke criterea voor een succesvol facilitair bedrijf aanwezig zijn. Is dat niet het geval? Geen nood, je kunt altijd progressie boeken, ook als u daar een beetje hulp bij nodig hebt.
Als leidinggevende van het facilitair bedrijf heeft u ongetwijfeld voortdurend contact met vrijwel alle geledingen en afdelingen binnen de zorgorganisatie. Juist daarom heeft u een uniek inzicht in het reilen en zeilen van de organisatie. Misschien herkent u daarom wel de volgende signalen, en misschien duiden die signalen er wel op dat verbetering mogelijk en wellicht noodzakelijk is.
- Klachten vanuit de organisatie over de facilitaire dienstverlening
- Onduidelijkheid over waar en hoe verbeteringen te realiseren.
- Het moeten betalen van de rekening van alle inefficiënties.
- Ontbreken van doelmatige KPIs en SLAs en stuurinformatie.
- Stakeholders in aanpalende processen die zorgen voor verstoring in facilitaire processen maar die niet direct in de eigen invloedsfeer zitten.
- De risico’s bij het betrekken van nieuwbouw.
- Reorganisaties.
- Het moeten maken van technologische investeringen.
Herkenbaar? Dat kan, en u bent absoluut niet de enige. We zien dergelijke pijnpunten erg vaak voorbij komen. Door echter snel inzicht te krijgen in de verschillende onderdelen die de bedrijfsvoering bepalen, is het mogelijk om snel bij te sturen en zo de gewenste situatie te bereiken. Op de volgende gebieden kunt u snel inzicht krijgen:
1. Zorg voor een heldere visie en strategie
Is de strategie die u hanteert voor het facilitair bedrijf in lijn met die van de gehele organisatie en draagt het handelen van het facilitair bedrijf echt bij aan de overkoepelende strategie?
2. Ga voor gedegen leiderschap
Is het leiderschap afgestemd op de gewenste cultuur binnen het facilitair bedrijf en wordt er actief gestuurd op hospitality? Met name ook op het gebied van technologisch leiderschap wordt er de komende jaren veel gevraagd voor zowel het facilitair bedrijf als in de ondersteuning van het primaire zorgproces.
3. Organisatie
Door in te zoomen op de organisatie van het facilitair bedrijf, wordt snel duidelijk of de organisatie is toegerust om de gestelde doelen efficiënt te bereiken. Zijn verantwoordelijkheden en bevoegdheden op het juiste niveau belegd en worden medewerkers qua mandaat en handelingsvrijheid gefaciliteerd om klantgericht en klantvriendelijk te handelen?
4. Selecteer het juiste personeel en vaardigheden
Een modern facilitair bedrijf is ingericht rondom de behoefte van de klanten adviseert klanten over de juiste keuzes. Het is van belang dat medewerkers voldoende vaardigheden hebben om deze adviserende rol, gecombineerd met operationele taken, uit te voeren.
5. Innoveer middels technologie
De zorg verandert de komende jaren snel. Preventieve gezondheidszorg die veelal op afstand geleverd zal worden, neemt een enorme vlucht. Dat kan niet zonder gebruik te maken van nieuwe technologie. In een korte inventarisatie wordt snel duidelijk of de organisatie klaar is voor het gebruik van deze nieuwe technieken.
Door in een kort traject op basis van een aantal gerichte vragen aan diverse stakeholders in kaart te brengen hoe uw organisatie op bovenstaande issues scoort, is snel inzicht te verschaffen en een concreet verbeterplan op te leveren.
Wilt u uw facilitaire dienst in de zorgsector optimaliseren en meer inzicht in uw processen krijgen middels onze quick scan? Neem dan gerust contact met ons op, we helpen u immers graag verder. In de advies- en projectwereld onderscheidt TallKing Results zich door haar filosofie en bedrijfscultuur. In 2014 is TallKing Results opgericht om haar klanten als partners te mogen helpen. TallKing Results combineert kennis en ervaring uit het bedrijfsleven met tientallen jaren advies en projectmanagement in de zorg. De organisatie bestaat louter uit gespecialiseerde professionals met een ideaal: puntgave zorg in Nederland.