Contact

Nieuwsbericht

Dit zijn dé 5 criteria voor een succesvol facilitair bedrijf in de zorgsector

17 aug, 2021

Bent u een leidinggevende in een facilitair bedrijf? Bekijk de organisatie dan eens van een afstand en bepaal of deze 5 belangrijke criterea voor een succesvol facilitair bedrijf aanwezig zijn. Is dat niet het geval? Geen nood, je kunt altijd progressie boeken, ook als u daar een beetje hulp bij nodig hebt.

Als leidinggevende van het facilitair bedrijf heeft u ongetwijfeld voortdurend contact met vrijwel alle geledingen en afdelingen binnen de zorgorganisatie. Juist daarom heeft u een uniek inzicht in het reilen en zeilen van de organisatie. Misschien herkent u daarom wel de volgende signalen, en misschien duiden die signalen er wel op dat verbetering mogelijk en wellicht noodzakelijk is. 

  • Klachten vanuit de organisatie over de facilitaire dienstverlening
  • Onduidelijkheid over waar en hoe verbeteringen te realiseren.
  • Het moeten betalen van de rekening van alle inefficiënties.
  • Ontbreken van doelmatige KPIs en SLAs en stuurinformatie.
  • Stakeholders in aanpalende processen die zorgen voor verstoring in facilitaire processen maar die niet direct in de eigen invloedsfeer zitten.
  • De risico’s bij het betrekken van nieuwbouw.
  • Reorganisaties.
  • Het moeten maken van technologische investeringen.

Herkenbaar? Dat kan, en u bent absoluut niet de enige. We zien dergelijke pijnpunten erg vaak voorbij komen. Door echter snel inzicht te krijgen in de verschillende onderdelen die de bedrijfsvoering bepalen, is het mogelijk om snel bij te sturen en zo de gewenste situatie te bereiken. Op de volgende gebieden kunt u snel inzicht krijgen:

 

e-book: optimaliseer jouw facilitaire afdeling

 

1. Zorg voor een heldere visie en strategie

Is de strategie die u hanteert voor het facilitair bedrijf in lijn met die van de gehele organisatie en draagt het handelen van het facilitair bedrijf echt bij aan de overkoepelende strategie?

2. Ga voor gedegen leiderschap

Is het leiderschap afgestemd op de gewenste cultuur binnen het facilitair bedrijf en wordt er actief gestuurd op hospitality? Met name ook op het gebied van technologisch leiderschap wordt er de komende jaren veel gevraagd voor zowel het facilitair bedrijf als in de ondersteuning van het primaire zorgproces.

3. Organisatie

Door in te zoomen op de organisatie van het facilitair bedrijf, wordt snel duidelijk of de organisatie is toegerust om de gestelde doelen efficiënt te bereiken. Zijn verantwoordelijkheden en bevoegdheden op het juiste niveau belegd en worden medewerkers qua mandaat en handelingsvrijheid gefaciliteerd om klantgericht en klantvriendelijk te handelen?

4. Selecteer het juiste personeel en vaardigheden

Een modern facilitair bedrijf is ingericht rondom de behoefte van de klanten adviseert klanten over de juiste keuzes. Het is van belang dat medewerkers voldoende vaardigheden hebben om deze adviserende rol, gecombineerd met operationele taken, uit te voeren.

5. Innoveer middels technologie

De zorg verandert de komende jaren snel. Preventieve gezondheidszorg die veelal op afstand geleverd zal worden, neemt een enorme vlucht. Dat kan niet zonder gebruik te maken van nieuwe technologie. In een korte inventarisatie wordt snel duidelijk of de organisatie klaar is voor het gebruik van deze nieuwe technieken.

Door in een kort traject op basis van een aantal gerichte vragen aan diverse stakeholders in kaart te brengen hoe uw organisatie op bovenstaande issues scoort, is snel inzicht te verschaffen en een concreet verbeterplan op te leveren.

Wilt u uw facilitaire dienst in de zorgsector optimaliseren en meer inzicht in uw processen krijgen middels onze quick scan? Neem dan gerust contact met ons op, we helpen u immers graag verder. In de advies- en projectwereld onderscheidt TallKing Results zich door haar filosofie en bedrijfscultuur. In 2014 is TallKing Results opgericht om haar klanten als partners te mogen helpen. TallKing Results combineert kennis en ervaring uit het bedrijfsleven met tientallen jaren advies en projectmanagement in de zorg. De organisatie bestaat louter uit gespecialiseerde professionals met een ideaal: puntgave zorg in Nederland.

 

 

e-book: optimaliseer jouw facilitaire afdeling

 

Het (ver) bouwen van een ziekenhuis: hoe bereid je je organisatie daarop voor?

Het in gebruik nemen van een nieuwe of verbouwde locatie heeft vaak een grote invloed op hoe medewerkers met elkaar werken. In het verleden bleef de...
24 aug, 2022

Van aanbesteding naar inhuizing en ingebruikname: hoe bereid je je voor op het (ver) bouwen van een ziekenhuis?

Als bestuurder van een ziekenhuis is het geen “business as usual” wanneer je voor de opgave staat om het ziekenhuis te gaan verbouwen of zelfs een...
19 aug, 2022

Hoe werkt de ingebruikname van een nieuw of gerenoveerd ziekenhuis?

De transitie naar een nieuw of gerenoveerd ziekenhuis is een veelzijdig, complex en interessant proces waarbij verschillende disciplines op intensief...
13 jul, 2022

Hoe TallKing Results Radboud UMC ondersteunde bij hun complexe verbouwing

Nieuwbouw Radboudumc - Gebouw A - in gebruik Na de patiënt- en goederen verhuizing van het Radboudumc naar de nieuwbouw is de ingebruikname van...
8 jul, 2022

Een ziekenhuis inrichten en in gebruik nemen? Zo geef je jouw projectmanagement vorm

Nieuwbouw of grootschalige verbouwingen van een ziekenhuis of een zorginstelling zijn veel meer dan alleen het realiseren van een bouwkundige...
6 jul, 2022

Hoe je de processen kunt verbeteren tijdens de (ver)nieuwbouw van een ziekenhuis of zorginstelling

Het gebruik van ruimtes in zorginstellingen verandert door de jaren heen. Dus niet alleen vernieuwing van de techniek en het moderniseren van ruimtes...
23 jun, 2022

Het inrichten en in gebruik nemen van een ziekenhuis: wat betekent het en wat komt erbij kijken?

Het inrichten en de ingebruikname van een nieuw, verbouwd of gerenoveerd ziekenhuis is een flinke uitdaging waarbij projectmanagement van...
20 jun, 2022

Leer Tallking Results kennen

Enorm trots zijn we op onze mooie bedrijfsfilm. Bekijk hem snel! Wie zijn de mensen van TallKing Results en TallKing Skills en wat maakt ze nu zo...
20 mei, 2022

De rol van TallKing Results bij een EPIC-implementatie: wat is de rol van de projectleider?

Op 17 mei 2022 vindt het EPIC UGM plaats. Tijdens dit evenement komen verschillende EPIC-ziekenhuizen bij elkaar om de best-practices te bespreken....
16 mei, 2022

De rol van TallKing Results bij een EPIC-implementatie: wat is de rol van de programmamanger?

Op 17 mei 2022 vindt het EPIC UGM plaats. Tijdens dit evenement komen verschillende EPIC-ziekenhuizen bij elkaar om de best-practices te bespreken....
27 apr, 2022