Contact

Nieuwsbericht

Hoe je de facilitaire dienst in de zorg naar het volgende niveau tilt

8 sep, 2021

De facilitaire dienst in de zorgsector is in het verleden vaak ondergesneeuwd door andere afdelingen en diensten. Derhalve is het een dienst waarop veelal bezuinigd is, waar weinig innovatie getoond werd en waardoor zelfs het belang in de praktijk ontkent is. Waarom blijkt dan nu met de Covid-19 crisis dat de facilitaire dienst een essentiële rol speelt? Hoe verandert die rol? En hoe optimaliseer je de dienst zodat uw zorginstelling maximaal rendement uit de dienst haalt?

Veel mensen die actief zijn binnen de facilitaire dienst in de zorgsector ervaren toenemende werkdruk en zien hun werk steeds complexer worden. Waar voorheen vaak één iemand of een select team voor de facilitaire dienst verantwoordelijk was, zie je steeds vaker dat de facilitaire dienst opgedeeld wordt in diverse kleinere afdelingen. Ieder met een eigen verantwoordelijkheid. Daarnaast ziet men dankzij technologische ontwikkelingen complexere werkzaamheden tegemoet. Dat kan door domotica komen, krappe budgetten, veranderende wetten en regelgeving of complexere zorg en een veranderende behoefte van de verzorgden.

 

e-book: optimaliseer jouw facilitaire afdeling

 

Facilitair wordt dus steeds belangrijker binnen de zorg!

Vele zorginstellingen hebben in de huidige Covid-19 crisis gemerkt dat de facilitaire dienst een essentiële rol speelt in het totale proces. Kijk bijvoorbeeld naar de bevoorrading en beschikbaarheid van bepaalde artikelen en goederen. Waar in het verleden deze rol met regelmaat werd ontkend, is inmiddels iedereen, van werkvloer tot Raad van Bestuur, terdege doordrongen van het belang van een professionele en efficiënte facilitaire dienst. Lees vooral eens onze blog ‘Waarom innovatie binnen de zorgsector steeds belangrijker wordt,’ om te zien hoe je de huidige staat van de facilitaire dienst in kaart krijgt middels een quickscan. Tijdens een quickscan krijg je in ieder geval inzicht in de volgende onderwerpen:

  • Visie & strategie
  • Performance management
  • Technologisch leiderschap
  • Personeel & Vaardigheden management
  • Zakelijk & Financieel management
  • Organisatie en Facilitair
  • Executive Leiderschap

Wat maakt een facilitair bedrijf in de zorg succesvol?

Als leidinggevende van het facilitair bedrijf, bent u constant in verbinding met vrijwel alle geledingen en afdelingen binnen uw zorgorganisatie. Misschien herken je daarom de pijnpunten en risico’s uit onze blog ‘Dit zijn dé 5 criteria voor een succesvol facilitair bedrijf in de zorgsector.’ In dezelfde blog lees je wat belangrijke punten van aandacht zijn indien je het facilitair bedrijf naar een hoger niveau wilt tillen. Ook dit komt aan bod in de quickscan. 

Tijd voor de volgende stap? Ga dan voor een verbeterplan

Zodra je helder hebt waar verbeteringen mogelijk of zelfs noodzakelijk zijn kan de focus gelegd worden op een verbeterplan. Hoe een dergelijk verbeterplan eruit ziet lees je in de blog ‘De facilitaire dienst in de zorgsector verbeteren? Zo ga je van start met een verbeterplan!’  Wanneer de vier punten uit de blog worden meegenomen in het plan van aanpak, uiteraard vergezeld van een planning en voortgangsrapportages, ontstaat een project waarin vooruitgang wordt geboekt en verbeteringen breed worden gedragen.

Tijd om de facilitaire dienstverlening planmatig te verbeteren

Als manager weet je waarschijnlijk, wellicht na het uitvoeren van een scan van de huidige situatie, welke verbeteringen je door wilt voeren in de dienstverlening aan de klanten. Je wilt op weg naar een dienstverlening die de verwachtingen van klanten overstijgt, waardoor ze niet om de afdeling heen willen en altijd de ondersteuning van het facilitair bedrijf willen.

Hoe kom je tot een verbeterplan dat je samen met je klant opstelt om zo een optimale dienstverlening te garanderen. Dat lees je in onze blog ‘Hoe je in 5 stappen planmatig de facilitaire dienstverlening kunt verbeteren.

Wil jij de facilitaire dienstverlening in de zorg naar een hoger niveau tillen? En kun je daarbij een planmatige aanpak, een quickscan en gedegen advies gebruiken? Twijfel dan niet om contact op te nemen met Tallking Results, onze experts helpen je graag op weg met een quickscan en een uitvoerbaar plan.

 

e-book: optimaliseer jouw facilitaire afdeling

 

 

De Pijlers van Tallking Results en hoe ze aansluiten op het team

Werken bij TallKing Results? Dan wil je de organisatie vast beter leren kennen. Daarom leggen we je in dit blog graag uit waar we bij TallKing in...
17 mei, 2023

Werken bij Tallking: zo verliepen de eerste maanden van Paul

Werken bij TallKing, wat kun je ervan verwachten? In welk team kom je terecht en wat vindt het huidige team van hun werk bij TallKing? Wil jij weten...
10 mei, 2023

Waarom werken bij TallKing Results iedereen goed doet: de impact op patiënten en zorgmedewerkers

Werken bij TallKing Results betekent dat je werk doet, dat iedereen goed doet! Maar, wat bedoelen we daar bij TallKing Results precies mee? En hoe...
3 mei, 2023

De inwerkperiode van Maud bij TallKing Results: ‘’Ik voelde me direct welkom!’’

Werken bij TallKing, wat kun je ervan verwachten? In welk team kom je terecht en wat vindt het huidige team van hun werk bij TallKing? Wil jij weten...
26 apr, 2023

Neem Alzheimer de wind uit de zeilen

TallKingresults ondersteunt Defiwind Team NL 2023 ten behoeve van Alzheimer Nederland
6 mrt, 2023

Even voorstellen: assistent projectleider Tisja Smits

Werken bij TallKing Results betekent werken met professionals die impact willen maken! Maar nog meer betekent het werken in een geweldig leuk team...
1 mrt, 2023

Zo ontwikkelt projectleider Mart zich bij TallKing Results

Werken bij TallKing Results betekent werken met professionals die impact willen maken! Maar nog meer betekent het werken in een geweldig leuk team...
1 mrt, 2023

Hoe haal je alles uit de renovatie, nieuwbouw of verbouwing van je zorgomgeving?

  Wanneer je aan de slag gaat met de renovatie, nieuwbouw of verbouw van een ziekenhuis of zorginstelling, is het van groot belang dat je...
21 dec, 2022

Het (ver) bouwen van een ziekenhuis: hoe bereid je je organisatie daarop voor?

Het in gebruik nemen van een nieuwe of verbouwde locatie heeft vaak een grote invloed op hoe medewerkers met elkaar werken. In het verleden bleef de...
24 aug, 2022