Hoe je de facilitaire dienst in de zorg naar het volgende niveau tilt
De facilitaire dienst in de zorgsector is in het verleden vaak ondergesneeuwd door andere afdelingen en diensten. Derhalve is het een dienst waarop veelal bezuinigd is, waar weinig innovatie getoond werd en waardoor zelfs het belang in de praktijk ontkent is. Waarom blijkt dan nu met de Covid-19 crisis dat de facilitaire dienst een essentiële rol speelt? Hoe verandert die rol? En hoe optimaliseer je de dienst zodat uw zorginstelling maximaal rendement uit de dienst haalt?
Veel mensen die actief zijn binnen de facilitaire dienst in de zorgsector ervaren toenemende werkdruk en zien hun werk steeds complexer worden. Waar voorheen vaak één iemand of een select team voor de facilitaire dienst verantwoordelijk was, zie je steeds vaker dat de facilitaire dienst opgedeeld wordt in diverse kleinere afdelingen. Ieder met een eigen verantwoordelijkheid. Daarnaast ziet men dankzij technologische ontwikkelingen complexere werkzaamheden tegemoet. Dat kan door domotica komen, krappe budgetten, veranderende wetten en regelgeving of complexere zorg en een veranderende behoefte van de verzorgden.
Facilitair wordt dus steeds belangrijker binnen de zorg!
Vele zorginstellingen hebben in de huidige Covid-19 crisis gemerkt dat de facilitaire dienst een essentiële rol speelt in het totale proces. Kijk bijvoorbeeld naar de bevoorrading en beschikbaarheid van bepaalde artikelen en goederen. Waar in het verleden deze rol met regelmaat werd ontkend, is inmiddels iedereen, van werkvloer tot Raad van Bestuur, terdege doordrongen van het belang van een professionele en efficiënte facilitaire dienst. Lees vooral eens onze blog ‘Waarom innovatie binnen de zorgsector steeds belangrijker wordt,’ om te zien hoe je de huidige staat van de facilitaire dienst in kaart krijgt middels een quickscan. Tijdens een quickscan krijg je in ieder geval inzicht in de volgende onderwerpen:
- Visie & strategie
- Performance management
- Technologisch leiderschap
- Personeel & Vaardigheden management
- Zakelijk & Financieel management
- Organisatie en Facilitair
- Executive Leiderschap
Wat maakt een facilitair bedrijf in de zorg succesvol?
Als leidinggevende van het facilitair bedrijf, bent u constant in verbinding met vrijwel alle geledingen en afdelingen binnen uw zorgorganisatie. Misschien herken je daarom de pijnpunten en risico’s uit onze blog ‘Dit zijn dé 5 criteria voor een succesvol facilitair bedrijf in de zorgsector.’ In dezelfde blog lees je wat belangrijke punten van aandacht zijn indien je het facilitair bedrijf naar een hoger niveau wilt tillen. Ook dit komt aan bod in de quickscan.
Tijd voor de volgende stap? Ga dan voor een verbeterplan
Zodra je helder hebt waar verbeteringen mogelijk of zelfs noodzakelijk zijn kan de focus gelegd worden op een verbeterplan. Hoe een dergelijk verbeterplan eruit ziet lees je in de blog ‘De facilitaire dienst in de zorgsector verbeteren? Zo ga je van start met een verbeterplan!’ Wanneer de vier punten uit de blog worden meegenomen in het plan van aanpak, uiteraard vergezeld van een planning en voortgangsrapportages, ontstaat een project waarin vooruitgang wordt geboekt en verbeteringen breed worden gedragen.
Tijd om de facilitaire dienstverlening planmatig te verbeteren
Als manager weet je waarschijnlijk, wellicht na het uitvoeren van een scan van de huidige situatie, welke verbeteringen je door wilt voeren in de dienstverlening aan de klanten. Je wilt op weg naar een dienstverlening die de verwachtingen van klanten overstijgt, waardoor ze niet om de afdeling heen willen en altijd de ondersteuning van het facilitair bedrijf willen.
Hoe kom je tot een verbeterplan dat je samen met je klant opstelt om zo een optimale dienstverlening te garanderen. Dat lees je in onze blog ‘Hoe je in 5 stappen planmatig de facilitaire dienstverlening kunt verbeteren.’
Wil jij de facilitaire dienstverlening in de zorg naar een hoger niveau tillen? En kun je daarbij een planmatige aanpak, een quickscan en gedegen advies gebruiken? Twijfel dan niet om contact op te nemen met Tallking Results, onze experts helpen je graag op weg met een quickscan en een uitvoerbaar plan.