Waarom innovatie binnen de facilitaire dienst in de zorgsector steeds belangrijker wordt
De facilitaire dienst in de zorgsector is in het verleden vaak ondergesneeuwd door andere afdelingen en diensten. Derhalve is het een dienst waarop veelal bezuinigd is, waar weinig innovatie getoond werd en waardoor zelfs het belang in de praktijk ontkent is. Waarom blijkt dan nu met de Covid-19 crisis dat de facilitaire dienst een essentiële rol speelt? Hoe verandert die rol? En hoe optimaliseer je de dienst zodat uw zorginstelling maximaal rendement uit de dienst haalt?
Zorginstellingen merkten tijdens de Covid-19 crisis dat de facilitaire dienst een essentiële rol speelt in het totale zorgproces. Kijk bijvoorbeeld naar de bevoorrading en beschikbaarheid van bepaalde artikelen en goederen. Waar in het verleden deze rol met regelmaat werd ontkend, is inmiddels iedereen, van werkvloer tot Raad van Bestuur, terdege doordrongen van het belang van een professionele en efficiënte facilitaire dienst.
De toegenomen belangstelling voor hun rol brengt met zich mee dat er meer wordt verwacht van de facilitaire dienstverlening zodat medische professionals optimaal worden ondersteund in hun dagelijks werk en de patiëntenzorg. Zeker in deze hectische tijd, maar met name ook in de toekomst, is het van belang dat de facilitaire dienst de aandacht behoudt die het verdient en mag eisen.
Of het nu gaat over beschikbaarheid van materialen, een goede catering voor patiënten en medewerkers, schoonmaak die zorgt voor een veilige en nette werkplek, de technische dienst die de continuïteit van de (medische) apparatuur waarborgt of de receptiediensten die als visitekaartje de eersten zijn om bezoekers en patiënten zich veilig en welkom te laten voelen, het draagt allemaal bij aan een vlekkeloos proces. Het gaat hierbij immers niet om gescheiden processen, maar om de totale keten.
Hoe optimaliseer je de facilitaire dienst in de zorgsector met een quick scan?
Bent u verantwoordelijk voor deze omvangrijke en belangrijke dienstverlening? Dan is het uiteraard van belang dat u weet welke dienstverlening uw collega’s van de diverse afdelingen van u verwachten en of er aan de toegenomen verwachtingen wordt voldaan. Door daar zicht op te hebben bent u met uw dienst nog beter in staat om in te spelen op actuele verwachtingen en deze verder te verbeteren en waar mogelijk te overtreffen.
De ervaren adviseurs van TallKingResults kunnen u met onze specifieke quickscan-methode, van 15 dagen over een periode van maximaal 2 maanden, snel inzicht geven in de huidige prestaties en verwachtingen van het management, uw eigen medewerkers, teamleiders, interne klanten en patiënten.
Een quickscan voor de optimalisaties
In de rapportage leest u precies welke zaken heel goed gaan en waar nog mogelijkheden ter optimalisatie zijn. Deze rapportage faciliteert en objectiveert vervolgens het gesprek met de vertegenwoordigers van uw interne klanten. Op de volgende onderwerpen krijgt u een goed beeld van de huidige situatie en aanbevelingen om verder te professionaliseren:
- Visie & strategie
- Performance management
- Technologisch leiderschap
- Personeel & Vaardigheden management
- Zakelijk & Financieel management
- Organisatie en Facilitair
- Executive Leiderschap
De resultaten worden per geïnterviewde en doelgroep onder andere in een spider diagram getoond, zodat in één oogopslag duidelijk is hoe de volwassenheid van uw dienst wordt beoordeeld en waar verbetermogelijkheden zijn.
Wilt u uw facilitaire dienst in de zorgsector optimaliseren en meer inzicht in uw processen krijgen middels ozne quick scan? Neem dan gerust contact met ons op, we helpen u immers graag verder. In de advies- en projectwereld onderscheidt TallKing Results zich door haar filosofie en bedrijfscultuur. In 2014 is TallKing Results opgericht om haar klanten als partners te mogen helpen. TallKing Results combineert kennis en ervaring uit het bedrijfsleven met tientallen jaren advies en projectmanagement in de zorg. De organisatie bestaat louter uit gespecialiseerde professionals met een ideaal: puntgave zorg in Nederland.