Contact
Nieuwsbericht

Waarom innovatie binnen de facilitaire dienst in de zorgsector steeds belangrijker wordt

11 aug, 2021

De facilitaire dienst in de zorgsector is in het verleden vaak ondergesneeuwd door andere afdelingen en diensten. Derhalve is het een dienst waarop veelal bezuinigd is, waar weinig innovatie getoond werd en waardoor zelfs het belang in de praktijk ontkent is. Waarom blijkt dan nu met de Covid-19 crisis dat de facilitaire dienst een essentiële rol speelt? Hoe verandert die rol? En hoe optimaliseer je de dienst zodat uw zorginstelling maximaal rendement uit de dienst haalt?

Zorginstellingen merkten tijdens de Covid-19 crisis dat de facilitaire dienst een essentiële rol speelt in het totale zorgproces. Kijk bijvoorbeeld naar de bevoorrading en beschikbaarheid van bepaalde artikelen en goederen. Waar in het verleden deze rol met regelmaat werd ontkend, is inmiddels iedereen, van werkvloer tot Raad van Bestuur, terdege doordrongen van het belang van een professionele en efficiënte facilitaire dienst. 

De toegenomen belangstelling voor hun rol brengt met zich mee dat er meer wordt verwacht van de facilitaire dienstverlening zodat medische professionals optimaal worden ondersteund in hun dagelijks werk en de patiëntenzorg. Zeker in deze hectische tijd, maar met name ook in de toekomst, is het van belang dat de facilitaire dienst de aandacht behoudt die het verdient en mag eisen. 

 

e-book: optimaliseer jouw facilitaire afdeling

 

Of het nu gaat over beschikbaarheid van materialen, een goede catering voor patiënten en medewerkers, schoonmaak die zorgt voor een veilige en nette werkplek, de technische dienst die de continuïteit van de (medische) apparatuur waarborgt of de receptiediensten die als visitekaartje de eersten zijn om bezoekers en patiënten zich veilig en welkom te laten voelen, het draagt allemaal bij aan een vlekkeloos proces. Het gaat hierbij immers niet om gescheiden processen, maar om de totale keten.

Hoe optimaliseer je de facilitaire dienst in de zorgsector met een quick scan?

Bent u verantwoordelijk voor deze omvangrijke en belangrijke dienstverlening? Dan is het uiteraard van belang dat u weet welke dienstverlening uw collega’s van de diverse afdelingen van u verwachten en of er aan de toegenomen verwachtingen wordt voldaan. Door daar zicht op te hebben bent u met uw dienst nog beter in staat om in te spelen op actuele verwachtingen en deze verder te verbeteren en waar mogelijk te overtreffen. 

De ervaren adviseurs van TallKingResults kunnen u met onze specifieke quickscan-methode, van 15 dagen over een periode van maximaal 2 maanden, snel inzicht geven in de huidige prestaties en verwachtingen van het management, uw eigen medewerkers, teamleiders, interne klanten en patiënten.

Een quickscan voor de optimalisaties

 

In de rapportage leest u precies welke zaken heel goed gaan en waar nog mogelijkheden ter optimalisatie zijn. Deze rapportage faciliteert en objectiveert vervolgens het gesprek met de vertegenwoordigers van uw interne klanten. Op de volgende onderwerpen krijgt u een goed beeld van de huidige situatie en aanbevelingen om verder te professionaliseren:

  • Visie & strategie
  • Performance management
  • Technologisch leiderschap
  • Personeel & Vaardigheden management
  • Zakelijk & Financieel management
  • Organisatie en Facilitair
  • Executive Leiderschap

De resultaten worden per geïnterviewde en doelgroep onder andere in een spider diagram getoond, zodat in één oogopslag duidelijk is hoe de volwassenheid van uw dienst wordt beoordeeld en waar verbetermogelijkheden zijn.



Wilt u uw facilitaire dienst in de zorgsector optimaliseren en meer inzicht in uw processen krijgen middels ozne quick scan? Neem dan gerust contact met ons op, we helpen u immers graag verder. In de advies- en projectwereld onderscheidt TallKing Results zich door haar filosofie en bedrijfscultuur. In 2014 is TallKing Results opgericht om haar klanten als partners te mogen helpen. TallKing Results combineert kennis en ervaring uit het bedrijfsleven met tientallen jaren advies en projectmanagement in de zorg. De organisatie bestaat louter uit gespecialiseerde professionals met een ideaal: puntgave zorg in Nederland.

 

 

e-book: optimaliseer jouw facilitaire afdeling

 

Collega’s Mart de Jong en Laurens van Dreumel organiseren het LFI Café vanuit het RIVM.

Op donderdagmiddag 21 september vond de tweede uitzending van het LFI-Café plaats. Dit is een webinarserie waarin de laatste stand van zaken worden...
17 okt, 2023

Maak kennis met Josephine: een echte teamspeler die mensen enthousiasmeert.

Mijn naam is Josephine en ik woon in Amsterdam. Ik heb bedrijfskunde gestudeerd in Groningen en ben sinds januari 2023 werkzaam als projectleider. Ik...
16 okt, 2023

Iets willen doen wat er écht toe doet, dat is wat Ciska motiveert.

Na jarenlang met veel plezier als leidinggevende in commerciële omgevingen gewerkt te hebben, ontstond steeds meer de behoefte om iets te doen ‘wat...
12 okt, 2023

Van ergotherapeut naar projectleider bij TallKing Results

Werken bij TallKing Results betekent deel uitmaken van een professioneel en betrokken team dat zich inzet om de zorg te humaniseren! Onze medewerkers...
13 sep, 2023

De 1001 nachten na een succesvolle EPIC implementatie

Op 27 september 2023 vindt het EPIC UGM plaats. Tijdens dit evenement komen verschillende EPIC-ziekenhuizen bij elkaar om de best-practices te...
6 sep, 2023

Maak kennis met Maud en Mart

Jonge talenten zijn een aanwinst voor elke organisatie! Waarom? Met hun frisse energie, enthousiasme en ambitie zijn zij in staat om hun werk met een...
9 aug, 2023

Terugblik op de inspirerende deelname van Defiwind Team NL 2023 aan de windsurfwedstrijd, gesteund door TallKingResults

Bij TallKingResults geloven we in de kracht van doorzettingsvermogen, toewijding en de impact van collectieve inspanningen. Onlangs ondersteunden we...
2 aug, 2023

Klaar om een verschil te maken in de zorg? Ciska Kwint vertelt over werken bij TallKing Results

Werken bij TallKing Results, voor een carrière die iedereen goed doet. Voor iedereen die niet alleen voor zichzelf werkt, maar ook écht impact wil...
20 jul, 2023

Zo ging Margot van logopedist naar directeur van TallKing Results

Werken bij TallKing Results betekent werken met professionals die impact willen maken! Maar nog meer betekent het werken in een geweldig leuk team...
12 jul, 2023

Zo ziet een dag in het leven van projectleider Josephine bij TallKing Results eruit

Werken bij TallKing Results betekent werken met professionals die impact willen maken! Maar nog meer betekent het werken in een geweldig leuk team...
28 jun, 2023